První týden v listopadu jeli naši čtvrťáci na Chaloupky. V prostředí bývalého mysliveckého zámečku, kde je dnes školské zařízení pro zájmové a další vzdělávání, děti prožily 5 dní intenzivních zážitků složených z poznávání nového – výukové bloky, poznávání spolužáků v jiných situacích než jsou ty běžné ve škole a také poznávání sama sebe – svých hranic, schopností, dovedností.
Také paní učitelky, které s dětmi jely, mohly vidět děti z jiného úhlu pohledu a poznat jejich osobnostní stránky, které se běžně ve škole neprojeví.
Program se jmenoval Historie všedního dne a zaměřil se na činnosti našich nedávných předků. Děti si postupně prošly od prací a her tehdejších dětí až po zaměstnání dospělých.
Zkusily si práci v lese s pilami a sekerami, péči o hospodářská zvířata (kozy, ovce), vyráběly sýr, tloukly máslo, pracovaly s ovčí vlnou, dozvěděly se o myslivosti a včelaření a dívky jeden den uvařily večeři.
Kromě toho jsme trávili mnoho času venku, kde měly děti příležitost volné hry a každý večer jsme si své zážitky shrnuli do připravených notýsků.
Počasí nám přálo, od pondělí do pátku bylo nebe jako vymalované a svítilo sluníčko a když zapadlo, rozdělali jsme táborák a opékali špekáčky a hady z těsta (ve středu) a ve čtvrtek měly děti noční hru – hledat a plnit úkoly v lese.
Všechny děti vytrvaly až do konce a vše zvládly. Dobrá nálada se neztrácela – nastupovala již v brzkých ranních hodinách a končila po 21. hodině, kdy se po chvíli ozývalo z ložnic chlapců a pokojíčků dívek spokojené oddychování.
Tato „škola v přírodě“ je přínosná nejen pro děti, které se na společně strávené dny vždy těší, ale i pro pedagogy, kteří mohou s dětmi prožít to, co běžná výuka nenabízí.
Jana Jurková, Eva Nováková





